lørdag den 7. juli 2012

Gamachebukser á la 1940

For nogle år siden fandt jeg i et antikvariat Gyldendals Sy og Strikkebog fra 1940. Nu står den solidt på min reol.
Da antikvaren så hvor interesseret jeg var i gammelstrik, fandt han en halv snes gamle strikkehæfter frem fra 1930 -1960. Dem havde han netop fået ind og jeg fik dem til en rigtig god pris. Måske kunne han ane at de ville få et godt hjem.
Jeg har netop fået et nyt lille barnebarn og der er et rigtig godt afsnit om det nødvendige babyudstyr i den gamle bog, og jeg faldt for disse gamachebukser. Det er måske det hjulbenede look jeg finder så charmerende.
Her er  første forsøg. Dog uden fødder, det er jo midt på sommeren.
Jeg er ikke helt sikker på om modellen er så velvalgt. Jeg kan godt se nu at de går meget højt op. Buksebagen skulle dengang rumme en stor tøjble, et par gummibukser, og over dem et par bomuldsunderbukser i retstrikning.
Garnet jeg brugte er rigtig godt .Mandarin Petit fraSandnes. jeg kan godt lide det matte, afdæmpede. 
Her er så andet forsøg. Dennegang begyndte jeg med ribkanterne nederst på benet og fik strikket rundt, så jeg slap for al det sammensyning.
Mønsteret stammer fra et af de gamle strikkehæfter. Min mor strikkede denne trøje til mig da jeg var seks år.
 Jeg kan stadig huske hvordan hun viste frem at mønsteret fremkom
ved at tage en maske løst af så man undgik tråde på bagsiden.
Garnmærket er Bjørk fra Viking, en meget speciel blanding, 90% bomuld og 10 % merino!. For en sikkerheds skyld vaskede jeg bukserne på 40 grader sammen med en lille hvid klud. Og jeg må sige at jeg er tilfreds. Bukserne holder faconen og blødheden er bevaret, og der er ingen afsmitning.

Blå og hvid er ellers en dristig kombination når det gælder afsmitning, men sådan må det være når man skal iføre sig hjemmeklubbens farver. AGF. Jeg er altid lidt urolig når min familie tager til fodboldkampe. Det går nogen gange lidt for voldsomt til på tilskuerpladsen, kan jeg se hjemme fra skærmen. Jeg tænker, at det kalder på:  Strik Attack !!Andre bedstemødre har også været i gang. Til jul kunne fans  være heldige at erhverve sig et lunt hjemmestrikket halstørklæde i de blå-hvide farver. GF Grandmas strikker for klubben. Følg viljen!

Ingen kommentarer: